[ Pobierz całość w formacie PDF ]
jego kierunkiem znaleziono rozwiązanie i wkrótce zakonnicy postawili swoje znaki na
najbardziej diabolicznych poganach, jacy kiedykolwiek konspirowali w celu obalenia Kościoła
Rzymskokatolickiego".
W roku 1484 dwaj dominikanie, Heinrich Kramer i James Sprenger opublikowali księgę
Młot na czarownice. To przesiąknięte złem, lecz napisane z wyobraznią dzieło podawało
szczegółowo, jak nale\y rozpoznawać nowe podstępne zagro\enie ze strony praktykujących
sataniczną magię. Księga była tak przekonująca, \e dwa lata pózniej papie\ Innocenty VIII
wydał bullę autoryzującą prześladowania tej bluznierczej sekty. Do tego momentu kult znany
jako Czary (jeśli w ogóle istniał) nie zagra\ał nikomu. Ostał się on głównie w pozostałościach
pogańskich zwyczajów oraz w obrządkach związanych z urodzajem i klasą wieśniaczą. W
rzeczywistości była to jedynie pozostałość pierwotnych wierzeń w nadludzkie moce sił natury
ogniskujących się głównie na Panie, psotnym arkadyjskim bo\ku pasterzy.
Pan był tradycyjnie przedstawiany z kozimi nogami, uszami i rogami, lecz twórczy
dominikanie mieli inny pogląd na temat grającego na fujarce rogacza i zaczernili jego obraz
tak, aby przypominał samego diabła. Poniewa\ jednak inkwizytorzy byli mę\czyznami,
ustalono, \e czary są formą deprawacji związaną z niestabilnością natury kobiecej.
Problem polegał na tym, \e, tak naprawdę, nikt nie wiedział, jak rozpoznać czarownice, i w
związku z tym wymyślono do tego celu szereg tragicznie śmiesznych prób i testów. W całej tej
aferze bezwzględna sekta purytan stała się bliska politycznie rzymskiej strategii wprowadzając
swoje własne polowania na czarownice w Anglii, a pózniej w Ameryce. W czasie ponad 250
lat upowa\nieni przedstawiciele poszukiwaczy czarownic zamordowali ponad milion
niewinnych mę\czyzn, kobiet i dzieci.
To właśnie przeciwko religijnemu fanatyzmowi i oskar\eniom zrodził się ruch, który zyskał
miano renesansu okres odrodzenia i wskrzeszenia wspomagany środowiskiem
demokratycznego sposobu myślenia. W okresie tym, którego apogeum przypadło na
początek XVI wieku, Leonardo da Vinci, Rafael i Michał Anioł rozwinęli harmonię sztuki
klasycznej w jej najwy\szej formie. Był to czas ponownej fascynacji pogańskimi naukami,
które eksplodowały szerokim wachlarzem barw, przekraczając nowe horyzonty nauki,
architektury i sztuki.
Właśnie wtedy, w latach 1614-1615, powstały w Niemczech dwa traktaty zatytułowane
Manifesty Ró\okrzy\ow-ców. Po nich pojawił się romans Chemiczny Zlub napisany przez
luterańskiego pastora Johanna Valentina Andreae. Publikacje te były zapowiedzią odrodzenia
hermetyzmu i nastania okresu Oświecenia, w którym ujawnione zostaną pewne uniwersalne
tajemnice.
Biorąc pod uwagę pojawienie się w Brytanii Królewskiego Towarzystwa (Royal Society)
naukowego i genialne opracowania Izaaka Newtona, Roberta Boyle'a, Roberta Hooka,
Edmunda Halleya, Christophera Wrena i wielu innych, które pojawiły się kilkadziesiąt lat
pózniej, przepowiednie były w zasadzie prawidłowe, lecz w tamtych czasach były
zawoalowane w postaci alegorii i zdawały się przekazywać jeszcze bardziej adekwatny
przekaz.
Piśmiennictwo koncentrowało się na podró\ach i naukach tajemniczej postaci imieniem
Christian Rosenkreutz, brata Ró\anego Krzy\a. Jego imię zostało tak dobrane, aby
świadczyło o jego ró\okrzy\ańskiej przynale\ności, i był on przedstawiany zazwyczaj w stroju
templariuszy.
Akcja Chemicznego Zlubu rozgrywa się w magicznym zamku panny i pana młodego
miejscu wypełnionym wizerunkami lwów, w którym dworzanami są badacze nauk Platona. W
scenerii godnej romansu Graala Dziewica Lamplighter aran\uje wa\enie wszystkich obecnych
na wadze, podczas gdy zegar odmierza ruchy nieba, zaś gościom przedstawiane jest Złote
Runo. Cały czas grają instrumenty strunowe i trąby, zaś wszystko odbywa się w atmosferze
rycerskości pod przewodnictwem rycerzy świętych zakonów.
Poni\ej zamku znajduje się tajemniczy grób z dziwnymi inskrypcjami, a w porcie stoi
dwanaście zacumowanych statków Złotego Kamienia, z których ka\dy ma flagę z innym
znakiem Zodiaku. W zamku oprócz dziwnego przyjęcia grana jest przykuwająca uwagę
fantazyjna sztuka opowiadająca o bezimiennej księ\niczce, którą wyrzuconą na brzeg w
drewnianej skrzyni znajduje ksią\ę. Księ\niczka poślubia wkrótce księcia, dzięki czemu
odradza się pozbawiony niegdyś praw prawowity królewski ród.
Jest to kolejna opowieść z rodzaju zagubionej narzeczonej", któremu ju\ się
przyglądaliśmy. Kiedy połączy się znaczenia wynikające z Chemicznego Zlubu z dwoma
wcześniejszymi traktatami, staje się jasne, \e chodzi tu o ideę Graala, i Kościół z miejsca
potępił odradzający się ruch ró\okrzyzowców.
Po przeanalizowaniu historycznych wró\ek/wró\ów (Fairies), skrzatów (Pixies) i elfów
(Elves) mo\emy obecnie przyjrzeć się innym, tak zwanym oświeconym": krasnoludkom
(Sprites), chochlikom (Goblins) i gnomom (Gnomes).10
Definicja sprite" oznacza ni mniej, ni więcej tylko spirit person" ( osoba duchowa")
[ Pobierz całość w formacie PDF ]