[ Pobierz całość w formacie PDF ]

45.8 %: Dobra ochrona przyrody w miejscach wypoczynkowych
51.0 %: Brak hałasu spowodowanego ruchem ulicznym lub dyskotekami
35.1 %: Niewielki ruch uliczny i dobry transport publiczny w miejscu docelowym
29.0 %: Możliwość łatwego dotarcia do miejsca docelowego autobusem lub pociągiem
41.8 %: Zakwaterowanie przyjazne dla środowiska
18.7 %: Możliwość znalezienia zakwaterowania przyjaznego dla środowiska w katalogach
biur podróży lub agencji turystycznych
14.2 %: Aatwy dostęp do informacji na temat miejsc zakwaterowania przyjaznych dla
środowiska, poddanych weryfikacji (oznaczenia ekologiczne)
yródło: ECOTRANS / F.U.R. (Reiseanalyse 2002)
4.3.2. Pytania sprawdzające
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Jakie znasz formy ochrony przyrody?
2. Jakie znasz parki narodowe Polski?
3. Co jest głównym przedmiotem ochrony na terenie poszczególnych polskich parków
narodowych?
4. Czy potrafisz wskazać na mapie położenie parków narodowych?
5. Jakie znasz rezerwaty biosfery w Polsce wpisane na Listę Rezerwatów Biosfery?
6. Jakie atrakcje turystyczne występują w obrębie Rezerwatów Biosfery?
7. Jaki wpływ na środowisko naturalne wywiera turystyka?
8. Co to jest: zrównoważony rozwój turystyki?
9. Jakie działania można podjąć na rzecz ochrony oraz koegzystencji środowiska
naturalnego i turystyki?
10. W jaki sposób odbywa się udostępnianie obszarów chronionych dla potrzeb turystów?
4.3.3. wiczenia
wiczenie 1
Na terenie Polski znajdują się obecnie 23 parki narodowe. Wypisz na mapie nazwy
zaznaczonych parków narodowych, a następnie dokonaj analizy rozmieszczenia parków
narodowych na tle głównych krain krajobrazowo  przyrodniczych w Polsce.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) zapoznać się z rozmieszczeniem parków narodowych w Polsce zamieszczonym w atlasie,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
37
3) nie korzystając z atlasu podpisać nazwy parków na załączonej mapce,
4) dokonać analizy rozmieszczenia parków narodowych na tle głównych krain krajobrazowo 
przyrodniczych w Polsce,
5) przedstawić swoje spostrzeżenia,
6) dokonać samooceny.
Wyposażenie stanowiska pracy:
 atlas Polski,
 literatura,
 mapka konturowa z parkami.
wiczenie 2
Przeprowadz w grupie dyskusję:
Ruiny zamku biskupów krakowskich w Bodzentynie (woj. świętokrzyskie) z roku na rok
podupadają. Dociera do nich niewielu turystów, którzy trafiają tu przypadkowo w trakcie
wędrówek po Górach Zwiętokrzyskich. Władze lokalne zdecydowały, że zamek ma być
przekształcony w atrakcję turystyczną. Zamierzają go odrestaurować, wprowadzić opłatę
wstępu, zbudować w pobliżu parking i centrum obsługi turystów oraz poprawić nawierzchnię
drogi prowadzącej do obiektu.
wiczenie wykonuje się w dwóch grupach.
Jedna grupa  reprezentuje poglądy, że ten projekt to dobry pomysł i da on ludziom możliwość
poznania własnej historii, a także uratuje zamek od dalszego niszczenia.
Druga grupa  przedstawia argumenty, że projekt zepsuje urok i atmosferę pewnej tajemniczości
obecnie otaczającą zamek, oraz że nie należy podejmować żadnych działań zmieniających ten stan.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
38
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie powinieneś:
1) zapoznać się z historycznymi wiadomościami dotyczącymi zamku biskupów krakowskich
w Bodzentynie,
2) przedyskutować w grupie zagadnienie postawione w poleceniu,
3) wypisać wspólne stanowiska w danej sprawie,
4) podporządkować się zasadom dyskusji w tym: czekać na udzielenie głosu, nie przekraczać
przyznanego limitu czasu, nie odbiegać od tematu,
5) zaprezentować efekty swojej pracy na forum grupy.
Wyposażenie stanowiska pracy:
 zgromadzone materiały dotyczące historii zamku w Bodzentynie,
 literatura.
wiczenie 3
Turystyka nazwana została  fabryką bez kominów przez ludzi, którzy uważają, że jest to dziedzina [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • gim1chojnice.keep.pl