[ Pobierz całość w formacie PDF ]
należąca do POLNET Communicationas W. Kotaby stacja kierowana do polskiej
społeczności w Chicago.134 Stacja powstała jesienią 1987 r., jako pierwszy codzienny
program telewizyjny w języku polskim. Jej uruchomieniem zajmował się na zlecenie
W. Kotaby Maciej Wierzyński wcześniej związany z Relaxem i Dziennikiem
Związkowym .
Początkowo na mocy umowy z Telewizją Polską Polvision miał nadawać 12 godzin
programu dziennie, co w efekcie się nie udało. Pierwsze zapowiedzi do taśm nadesłanych
z Polski pracownicy Polvision nagrywali w piwnicy biura Polameru, zaś wywiady m.in.
z Leszkiem Kołakowskim czy Normanem Daviesem na kanapach w swoich prywatnych
mieszkaniach i biurach. Współpraca z TVP rodziła podejrzenia o agenturalność.
Z czasem Wierzyński nawiązał współpracę z paryskim Kontaktem i ośrodkiem
archidiecezji gdańskiej Mariana Terleckiego, skąd sprowadził m.in. film o ks. Popiełuszce
czy Alfabet Kisiela . Wkrótce na antenie pojawił się dziennik Telewizyjny Jacka
Fedorowicza, który zresztą miał na niej premierę telewizyjną.
Polvision pokazywał odbiorcom w USA ważne momenty przemian
prodemokratycznych w Polsce wydarzenia w Stoczni Gdańskiej, obrady Okrągłego Stołu,
wybory czerwcowe (własny dokument, wyświetlony potem przez TVP).
Po niedługim czasie stacja zaczęła borykać się z problemami finansowymi nie mogła
pozyskać nowych abonentów, wejść do oferty innych sieci kablowych niż dotychczasowa
Group W, która przyniosła im liczbę 3 4 tysięcy odbiorców.135 Polvision liczył na o wiele
liczniejszą widownię co jak twierdzi Wierzyński, było niemożliwe z przyczyn
obiektywnych: polskie gazety sprzedawane są w Chicago w nakładach kilku, najwyżej
kilkunastu tysięcy pisze Wierzyński w wyborach w polskim konsulacie uczestniczy kilka
tysięcy ludzi, ale wbrew tym oczywistym faktom mit milionowej Polonii żyje w najlepsze
i zwodzi kolejnych poszukiwaczy przygód pragnących zakładać polonijne pisma, programy
radiowe i telewizyjne. Ofiarą tej fikcji stali się m.in. twórcy Telewizji Polonia, którzy
wierzyli w setki tysięcy abonentów gotowych wykupić jej subskrypcję. 136
133
Piątkowska D., Od polskiej do amerykańskiej Częstochowy, Opole Nowy Jork 2006. Podaję za: Piątkowska
Stepaniak W., Curyło B., op. cit., s. 84.
134
yródło: http://www.allied-media.com/Polish_American/polish_tv.html [dostęp z dn. 6.01.2013].
135
Wierzyński M., op. cit., ss. 164 169.
136
Ibidem, s. 169.
58
Kwartalnik Internetowy Komunikacja Społeczna 2012, nr 4
www.komunikacjaspoleczna.edu.pl
Obecnie Polvision TV dostępna na kanale 23 i w kablówce. Stacja oferuje informacje
z USA, Polski i ze świata oraz wiadomości lokalne, sport, rozrywkę oraz jeden program dla
dzieci.
Studio Polvision znajduje się na szczycie budynku Sears Tower. Program nadawany
jest przez cały tydzień, od godziny 7 do 9 wieczorem. W tygodniu o 7:30 rozpoczyna się
godzinny program informacyjny137 Monitor Polvision . W sobotę Chicagowski
Kwadrans program reporterski, a przed nim Słowo na niedzielę . W niedzielnej ramówce
zaś 7 dni Chicago podsumowanie wydarzeń lokalnych mijającego tygodnia i program
da dzieci Dzieci mówią. Od 9 do 7 wieczorem nadawane są powtórki programu.138
Polskojęzyczne programy nadawane są także w lokalnych, amerykańskich stacjach
telewizyjnych. Dla Polaków w USA dostępna jest także satelitarna TVP Polonia oraz polskie
kanały na platformach satelitarnych, jak np. Dish Network139, dzięki której można wykupić
dostęp do polskiej telewizji.
Polonia amerykańska korzystanie z mediów (w oparciu o Modern Polonia
Survey)
Warto zaznaczyć, iż niezależnie od jakości, dostępu i poziomu oferty mediów
polonijnych ich twórcy muszą być świadomi faktu, że obok takich negatywnych zjawisk jak
coraz mniejsze zainteresowanie sprawami Polonii czy spadające czytelnictwo prasy
drukowanej, zagrożeniem jest to, że osoby polskiego pochodzenia w Ameryce
w stosunkowo niskim stopniu w ogóle korzystają z mediów polonijnych.
Jak wynika z badań Thaddeusa C. Radzilowskiego i Dominika Steculi, autorów
raportu pt. Polish Americans Today, poszukując informacji z Polski i o Polonii, odbiorcy
mediów polonijnych częściej wybierają media amerykańskie.140
[ Pobierz całość w formacie PDF ]